EPIC WORLDCUP EXPERT
EPIC WORLDCUP EXPERT
SPECIALIZED
OPGELET: Enkel afhalen in de winkel
DENK HET SNELSTE: De Epic World Cup is de snelste XC-racefiets ter wereld op soepele tot matig technische parcours dankzij de ongeëvenaarde combinatie van efficiëntie, controle en lichtgewicht. Wereldkampioen Christopher Blevins zei het het beste: "Dit ding geeft me alles wat ik zou willen van een hardtail, plus de controle en mogelijkheden van volledige vering." Het enige dat nodig was om deze snelheidsmachine te maken, was een volledig geïntegreerde ontwikkelingsbenadering, het uitvinden van een radicaal nieuwe schokdemper en vier decennia offroad-winnende ervaring. REFERENTIEKADER: Om maximale snelheid te leveren door meedogenloos efficiënte krachtoverbrenging en nauwkeurige handling, heeft ons technische team nieuwe normen gesteld en bereikt op het gebied van torsiestijfheid en BB-stijfheid. Deze prestatie vereiste een geïntegreerde ontwikkelingsbenadering die een structureel superieure dubbele diamantlay-out samenvoegde met zijn schokbreker in de bovenbuis, en afgewerkt met de meest geavanceerde composietlay-out in de geschiedenis van Specialized. SCHOKKEND SNEL: Het Specialized Ride Dynamics-team bedacht en bedacht een revolutionaire schoktechnologie voor de Epic World Cup die de rijder de efficiëntie en pittige respons van een hardtail geeft PLUS de controle, het vermogen en het momentum van volledige vering - allemaal met een eenvoudige opstelling. De SID Deluxe WCID-schokdemper, ontwikkeld in samenwerking met RockShox, maakt gebruik van unieke, onafhankelijk instelbare positieve en negatieve luchtveren om de gewilde hardtail "snap" te leveren, gecombineerd met terreinverslindende vergevingsgezindheid en de mogelijkheid om de set-up gemakkelijk te personaliseren voor een specifieke koers of tune voor de voorkeur en het gevoel van de rijder. Zet hem stevig en hij rijdt als een hardtail of open hem en je hebt een brok-squashing ripper. Maar je bent niet alleen beperkt "open en gesloten", de eenvoPONSEN BOVEN ZIJN CATEGORIE: De 75 mm achterwaartse veerweg van de Epic World Cup levert controle en mogelijkheden van een veel langere reisfiets. Omdat hij is ontworpen om te worden bereden op of bijna afgetopt, levert hij dezelfde positieve veerweg op als een 100 mm reisfiets die is ingesteld met 25% doorzakking. Om de prestaties van de ophanging verder te optimaliseren, heeft het Specialized Ride Dynamics-team de veerconstante zo afgesteld dat deze relatief vlak is tijdens de middenslag om de meeste stootkrachten aan te kunnen, zoals een fiets met een langere reis. Vanwege zijn grote formaat is de op maat gemaakte Mega Jounce-bumper een "primeur in de branche" en speelt hij een cruciale rol bij het soepel beheersen van bottom-out op de grootste impacts. HEBBEN WE ONZE GEEST VERLOREN? SOORT: Terwijl de nieuwe en baanbrekende SID Deluxe WCID-schok de unieke mix van ondersteuning en flexibiliteit aan de achterkant biedt, is de BRAIN nog steeds springlevend in de vork. Dankzij de positiegevoelige technologie kunnen rijders 15 mm in de vork zakken voor een uitgebalanceerde rit, waardoor soepele kleine oneffenheden en een stevig pedaalplatform worden geboden zonder dat een externe vergrendeling of hendels moeten worden omgedraaid. HET GEWICHT IS OVER: Met een framegewicht van slechts 1.915 gram (geverfd met schokbrekers en alle hardware) overtreft de Epic World Cup de lichtste concurrenten. Dit vertaalt zich in sneller accelereren, efficiënter klimmen en wendbaarder rijgedrag. En dat alles komt neer op snelheid. We hebben het vedergewicht en de monsterstijfheid van de Epic WC bereikt door toe te passen wat we hebben geleerd bij de ontwikkeling van onze Aethos, het lichtste productieframe ooit gemaakt, met name de geavanceerde composiet layup en buisvormen. Het geheel nieuwe Epic World Cup-frame is voorzien van Ride Dynamics Developed ophangingstechnologie en 75 mm geoptimaliseerde veerweg van het achterwiel. Dankzij de schoktechnologie levert Epic World Cup ongeëvenaarde pedaalefficiëntie en is hij klaar voor de ruigste afdalingen die je maar kunt bedenken - er zijn geen vergrendelingsschakelaars vereist. SRAM GX-transmissie bouwt voort op wat toprijders nodig hebben op het gebied van schakelprestaties en robuustheid, waardoor het perfect is afgestemd op de brute eisen van moderne crosscountryraces. Een geheel nieuwe SID SL BRAIN-vork biedt 110 mm schokdempende prestaties terwijl input van de grond of rijder wordt onderscheiden voor ultieme efficiëntie. De met de hand gebouwde Roval Control carbon wielen, die afstammen van een lange WK-lijn, hebben een moderne 29 mm binnenbreedte haakloze velg - voor maximale sterkte, rijkwaliteit en duurzaamheid - terwijl het gewicht tot een minimum wordt beperkt.udige aard van de opstelling stelt de rijder in staat om op een spectrum van stevig tot zacht in te stellen.
COCKPIT
Saddle
Body Geometry Power Sport, steel rails
Handlebars
Specialized Alloy Minirise, 10mm rise, 750mm, 31.8mm clamp
SeatPost
Specialized Alloy, Single Bolt, 30.9mm
Tape
Specialized Trail Grips
Stem
Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
WHEELS
Rear Hub
DT Swiss 350, 6-bolt, DT Swiss Ratchet, 12x148mm thru axle, XD freehub body, 28h straight-pull
Spokes
DT Swiss Competition Race Straight-pull
Front Tire
Specialized Fast Trak, Control Casing, T7 Compound, 29x2.35
Rims
Roval Control Carbon, offset design, 29mm internal width, 4mm hook width, Tubeless ready, 28h
Front Hub
DT Swiss 350, 6-bolt, 15mm Thru-axle, 110mm spacing, 28h straight -pull
Rear Tire
Specialized Renegade, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35
Inner Tubes
Specialized Turbo Tube
FRAMESET
Frame
Fact 11m Carbon, WCID suspension design, Progressive XC Race Geometry, Rider-First Engineered™, threaded BB, 12x148mm rear spacing, internal cable routing, 75mm of travel
Seat Binder
Specialized Alloy 34.9, Steel Bolt
DRIVETRAIN
Shift Levers
SRAM POD AXS controller
Chain
SRAM GX Eagle
Cassette
SRAM XS 1275, 12 speed, 10-52t
Bottom Bracket
SRAM DUB Threaded Wide
Crankset
SRAM GX Eagle, DUB, 170/175mm, 34t
Rear Derailleur
SRAM GX Eagle Transmission
Chainrings
Alloy, 34t
BRAKES
Front Brake
SRAM Level Bronze, 2-piston caliper, hydraulic disc, stealth, 180/160mm rotor
Rear Brake
SRAM Level Bronze, 2-piston caliper, hydraulic disc, stealth, 160mm rotor
SUSPENSION
Fork
RockShox SID SL BRAIN, Top-Adjust Brain damper, Debon Air, 15x110mm, 44mm offset, 110mm Travel
Rear Shock
RockShox-Specialized SIDLuxe WCID Ultimate, Ride Dynamics Developed, Independent negative spring, Rebound Adjust, 215x40mm
ACCESSORIES
SWAT
SWAT EMT Cage-Mount Tool