SPECIALIZED EPIC HARDTAIL PRO

SPECIALIZED EPIC HARDTAIL PRO

SPECILAIZED

LARGE
Gloss White/Tarmac Black
-
€ 5499.00
IN VOORRAAD
MEDIUM
Gloss White/Tarmac Black
-
€ 5499.00
IN VOORRAAD
XL
Gloss White/Tarmac Black
-
€ 5499.00
IN VOORRAAD

Als je het ons vraagt, is het te lang geleden dat hardtails hun wereld opgeschud hebben. Welnu, onze geheel nieuwe Epic Hardtail Pro Carbon doet precies dat. Nieuwe geometrie, waanzinnig frame-gewicht en een build van de racegoden: deze fiets is klaar om de mal te vernietigen. In het afgelopen decennium is cross-country racen geëvolueerd naar een heel ander dier: de cursussen zijn ruiger, technischer en over het algemeen zijn ze van nature anders. Daarom beseften we dat de beste fiets voor de klus niet alleen lichtgewicht en stijf moet zijn, maar ook in staat moet zijn om met dezelfde kracht af te dalen en te klimmen. Het bepalen van de beste geometrie was het gemakkelijkere van de twee, omdat we onze huidige XC-race geo namen en wat trail-DNA aan de mix toevoegden. Dit komt overeen met een langere bovenbuis, een verkorte balhoofdbuis en een slapper aan de voorkant, wat resulteert in een enorme toename in bergafwaartse stabiliteit, plus een breder fitbereik. En net zo belangrijk, dit vereist geen opoffering van klimvaardigheid. Het gewichtsaspect was echter gecompliceerder. We waren geposeerd met de vraag: "Hoe neem je het gewicht weg van iets dat al zo licht is?" Maar het antwoord was betrekkelijk voor de hand liggend: je krijgt de beste mountainbiketechnici samen in één kamer en laat de magie naar buiten komen. Tot nu toe waren er twee manieren om een ​​frame te verlichten - gebruik minder koolstof van dezelfde kwaliteit of gebruik minder koolstof van een hogere kwaliteit. Optie één is nooit een haalbare oplossing omdat het stijfheid en kracht opoffert, twee attributen waar niet mee geknoeid mag worden. En hoewel we uiteindelijk optie twee gebruikten, waren we niet tevreden met de hoeveelheid gewicht die we konden wegnemen door alleen maar een andere koolstofsoort te gebruiken. Dus hoe kun je anders afvallen? Welnu, we begonnen onze lay-upschema's te bekijken om te zien of ze konden worden verbeterd, wat een licht werpen op een nieuwe ontdekking - lay-up inefficiënties. Te beginnen met onze Rider-First Engineered ™ frametechnologie, is elke Epic Hardtail specifiek afgestemd op maat - elke carbon layup en tube zijn exclusief geselecteerd op basis van honderden uren verzamelde rijgegevens. Wat betekent dit voor jou? Het creëerde niet alleen de optimale balans tussen stijfheid, gewicht en reactievermogen over elke framegrootte, maar het leidde ons ook tot de ontdekking van hoe we gewicht konden besparen door het bestuderen van de lay-up. Door uitgebreide lay-upstudies hebben we de ontdekking gedaan dat we, door de bouw- en opstelschema's verder te controleren, het gewicht drastisch konden verlagen, en dit alles met behoud van de rijeigenschappen die je van een top-XC-racefiets zou verwachten. Met deze ontdekking beschikt elk frame nu over complexe uitgesneden koolstoflagen waarmee moeilijke overgangen met minder overlap kunnen worden bedekt. En hoewel dit de carbon-frame-puzzel ingewikkelder maakt door meer stukjes aan de mix toe te voegen, kunnen we ze op een slimmere manier ontwerpen en plaatsen. Het resultaat hiervan is een lichter frame, sterkere overgangen en een drastische toename in stijfheid. Voor de build slaat de Epic Hardtail Pro Carbon het geld recht en kiest voor een op maat gemaakte RockShox SID-vork met Brain, SRAM X01 Eagle 12-speed versnellingen en handgebouwde Roval Control Carbon wielen. Door een FACT 11m-frame van koolstofvezel te koppelen met onze XC 29 Geometry, plaatst dit Epic een focus op revolutionaire buishoeken en een licht totaalgewicht voor explosieve snelheid en behendige handling op het racecircuit. Met hun 750 mm breedte, het S-Works Carbon Mini-Rise-stuur, weet u zeker dat u voldoende controle hebt, terwijl u het gewicht tot een absoluut minimum beperkt. De nieuwe Control Carbon-wielen van Roval hebben veel van de kenmerken van de Control Sl-wielen, zoals een 25 mm binnenbreedte en een nieuwe vormgevende tractie, laag gewicht en duurzaamheid, allemaal topprioriteiten.

FRAME

Specialized FACT 11m, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12x148mm rear-end, triangulated post-mount 160mm brake

FORK

RockShox SID Brain 29, Solo Air, Top-Adjust brain-fade, 51mm offset, 15x110mm thru-axle (S: 90mm, M-XL: 100mm)

FRONT HUB

Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 28h

REAR HUB

DT Swiss 350, Star Ratchet, 36t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h

SPOKES

DT Swiss Industry

RIMS

Roval Control Carbon, 25mm internal width, tubeless-ready

INNER TUBES

Presta, 60mm valve

FRONT TIRE

Fast Trak, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29x2.3"

REAR TIRE

Fast Trak, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29x2.1"

CRANKSET

Truvativ STYLO Carbon, DUB

CHAINRINGS

SRAM Eagle, 32T

BOTTOM BRACKET

SRAM, DUB, PF30

SHIFT LEVERS

SRAM X01 Eagle, trigger, 12-speed

REAR DERAILLEUR

SRAM X01 Eagle, 12-speed

CASSETTE

SRAM XG-1295 Eagle, 12-speed, 10-50t

CHAIN

SRAM GX Eagle, 12-speed

FRONT BRAKE

SRAM Level TLM, hydraulic disc

REAR BRAKE

SRAM Level TLM, hydraulic disc

HANDLEBARS

S-Works Carbon Mini Rise, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 10mm rise, 750mm, 31.8mm

GRIPS

Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness

STEM

Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise

SADDLE

Body Geometry Phenom Expert, Adaptive Edge design, hollow titanium rails, carbon fiber base, 143mm

SEATPOST

Specialized Carbon, single-bolt, 27.2mm

SEAT BINDER

Specialized Alloy, 30.0mm

PEDALS

Specialized Dirt